Verpeléti Gyöngyszem Óvoda és Gyöngyikék Bölcsőde


Az intézmény hivatalos elnevezése:
Verpeléti Gyöngyszem Óvoda és Gyöngyikék Bölcsőde
Az óvoda és a bölcsőde fenntartója:
Verpelét-Tarnaszentmária Óvoda és Bölcsődefenntartó Társulás
Az intézmény típusa: többcélú intézmény; óvoda-bölcsőde

Az óvodába felvehető maximális gyermeklétszám: 170 fő
A bölcsődébe felvehető maximális gyermeklétszám: 24 fő

A székhely óvodában hat gyermek csoport, a telephely óvodában egy csoport biztosítja a gyermekek óvodai nevelését.
Székhely óvoda

Tárgyi feltételrendszer:
2006-2007 évben pályázati forrásból teljes felújítást kapott a székhely óvoda épülete, így megfelelő infrastrukturális és tárgyi feltételrendszerrel rendelkezik, ideális körülményt biztosítva minden helyben élő gyermek részére. A csoportszobák világosak, esztétikusak, természetes anyagokból készült bútorokkal berendezettek.
Tornaterem gazdag mozgásfejlesztőállománnyal rendelkezik. A mozgás tevékenység heti ütemezésével, a tornaterem maximálisan kihasznált, lehetőséget ad a speciális fejlesztésekre (egyéni mozgásfejlesztés, képességmérés).
Jól berendezett egyéni fejlesztő szobában logopédus, gyógypedagógus segíti a gyermekek egyéni fejlesztését.
Az orvosi szoba a gyermekek szűrővizsgálatának biztosít ideális helyet.
Az intézmény konyhája melegítőkonyhaként funkcionál, a gyermekek háromszori étkeztetését a központi konyha biztosítja.
Eszközellátottság

Pedagógiai program sikeres megvalósításához az óvoda eszközellátottsága megfelelő, többféle változatos fejlesztő játékok biztosítják a gyermekek sokoldalú egyéni fejlesztését.
Tágas udvar jól felszerelt eszközökkel biztosítja a gyermekek mozgásához, játékához szükséges feltételeket.
Az óvoda IKT eszközök tekintetében és infrastrukturális szempontból is jól felszerelt, az informatikai eszközök rendszeres használata lehetőséget biztosít a nevelő munka tervezésében, a változatos módszerek felkutatásában, használatában.

Pedagógiai munka
Tevékenységközpontú Pedagógiai Program alapján történik a gyermekek nevelése.
Az óvoda jó gyakorlatai:
„Erdőn, mezőn járok”- a külső világ tevékeny megismerését segíti
„Eltérő szokások, egyenlő esélyek”- a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek integrált nevelését támogatja

Az óvodában működő tehetségműhelyek:
„Zene-bona” – ének, zene műhely
Kézműves műhely
Logikai műhely
Táncos műhely
Mesekuckó műhely
„Mocorgó”- mozgásos műhely

Az óvoda regisztrált Tehetségpont, „Madárbarát óvoda” és „Boldog óvoda”

Telephely Óvoda
2015-ben a Belügyminisztériumtól kapott támogatással, egy telephellyel bővült az intézmény, ahol 25 gyermek nevelése biztosított vegyes csoportban. A telephelyen négy alkalmazott látja el a gyermekek nevelésével és gondozásával kapcsolatos feladatokat. A „kisóvoda” ideális feltételrendszerrel rendelkezik, tágas csoportszoba és külön hálóterem biztosítja a nyugodt, biztonságos életteret a gyermekeknek. A gyermekek fejlesztéséhez szükséges eszközök rendelkezésre állnak. A „kisóvodába” járó gyermekek bekapcsolódnak a székhely óvoda által szervezett programokba, tevékenységekbe. A telephely konyhája melegítőkonyhaként működik, a központi konyha biztosítja a gyermekek háromszori étkeztetését.
Az óvoda pedagógiai munkáját a településen lévő gazdák, civil szervezetek, hatékonyan támogatják.

Telephely Bölcsőde
A Verpeléti Gyöngyikék Bölcsőde 2022. augusztus 1-től működik. Verpelét város Önkormányzat sikeres pályázata tette lehetővé a bölcsőde felépítését. A város újonnan épült bölcsődéje jól megközelíthető helyen, az általános iskola és az óvoda szomszédságában található, nem messze a település központjától. A bölcsőde a Verpeléti Gyöngyszem Óvoda telephelyeként működik. Az új, impozáns épület sok-sok ablakával, üvegajtóival, játszóudvarával kis ékszerdobozként tündököl a csendes kis utcában.
Tárgyi feltételrendszer
A bölcsődében a kisgyermeket körülvevő tárgyi környezet, az épület, a játszóudvar és egyéb helységek a jogszabályi és szakmai előírásoknak megfelelően lettek kialakítva. Az épület akadálymentes bejárattal rendelkezik. A főbejárat előterében lett kialakítva babakocsitároló, és innen nyílik egy akadálymentesített WC, mosdóval. Az előtérből az átadó közlekedőbe jutunk, ahonnan nyílnak a csoportszobák és a hozzájuk tartozó gyermekmosdók. Az épület belső terei tágasak, világosak, egységes színvilágúak. A csoportszobák világosak, barátságosak, a gyermekek életkorának és fejlettségi szintjének megfelelő bútorral és játékokkal vannak felszerelve. A korszerű, biztonságos, egységes világos-bükk színű bútorok, a színes játékeszközök otthonosságot és melegséget sugároznak.

Játékkészlet
A játékkészlet kapcsán biztonsági, egészségügyi, illetve pedagógiai szempontok is figyelembe lettek véve. Minden tevékenységformához rendelkeznek a bölcsődei csoportok játékkészlettel, jellemzően konstruáló, szerepjátékhoz kapcsolódó, logikai készséget fejlesztő, alkotó, illetve mozgásfejlesztő játékokkal vannak felszerelve, melyek minősége megfelelő, kiváló. A különböző korcsoportok és a nemek közti különbségnek megfelelően van a játékkészlet kialakítva.

Játszóudvar
A játszókertben biztosított a gyermekek szabad levegőn történő játéklehetősége. Területe, árnyékolása megfelelő a gyermekek szabad levegőn történő játékához. Füvesített és szilárd burkolatú részek egyaránt megtalálhatóak. A homokozást mobil eszközök biztosítják. A nyári melegben a hűsölést párakapuval oldják meg. Növényzet: fás, füves területek. Kerítés: szabvány – előírásnak megfelel, újonnan épített.
Az intézmény melegítőkonyhával rendelkezik, így az ételeket fogyasztásra kész állapotban, zárt szállítóedényben, megfelelő hőmérsékleten kapják meg.

Személyi feltételek
A bölcsődeirányítási, beszerzési, költségvetési, munkáltatói vezetői feladatait az óvodavezető/intézményvezető látja el.
Bölcsődei dolgozók létszáma: 6 fő
1 fő szakmai irányító és kisgyermeknevelő – feladata a bölcsőde szakmai vezetése
3 fő kisgyermeknevelő
2 fő bölcsődei dajka


Nevelési-gondozási munka
A bölcsődében 24 kisgyermek nevelésére, gondozására van lehetőség. 
A 0-3 éves korosztály számára nagyon fontos az állandóság, a napirend, az egymást követő mozdulatok sora. Ezek biztosítják számukra a biztonságot, állandóságot, így tudnak tájékozódni, elhelyezni időben eseményeket. A saját kisgyermeknevelő rendszer és az állandó napirend ezt teszi lehetővé az intézményben. A kisgyermeknevelők arra törekednek, hogy ezt az állandóságot, folytonosságot megteremtsék a gyermekek életében, elősegítve ezzel érzelmi, szociális és mentális fejlődésüket.
A gyermekek bölcsődei életében minden nap jelen vannak a mondókák, énekek, melyek fejlesztik ritmusérzéküket, felkeltik érdeklődésüket. A közös képeskönyv nézegetés, beszélgetés segíti a gyermekek gondolkodásának, szókincsének, beszédértésének fejlődését, sok ismeretet nyújtva. A mese a gyermek értelmi-érzelmi és erkölcsi fejlődésének  és fejlesztésének egyik legfőbb segítője. A közös mesélés élménye segíti az aktív szókincs kialakulását és a világról való ismeretek megszerzését. A bölcsődében mindennap hallgatnak mesét a kicsik délelőtt és elalvás előtt is. A kisgyermeknevelők lehetőséget teremtenek az alkotó játékra pl.: rajzolás, festés, gyurmázás, tépés, ragasztás stb., melyek a finommozgások és a kreativitás fejlesztésére szolgálnak.


Bölcsőde nevelési év programjai:

Időpont
Program

Október
Szülői értekezlet

November
Márton nap - Játszóház

December
Szülőcsoportos megbeszélés
Mikulás
Karácsony

Február
Farsang
Szülői értekezlet

Március
Szülőcsoportos megbeszélés

Április
Bölcsődekóstolgató - Játszóház
Bölcsődei beiratkozás
Húsvéti készülődés – Játszóház
Gondozók napja – gondozás nélküli munkanap (április 21.)
Föld Napja

Május
Anyák napja

Június
Bölcsődei búcsú